Destinačný manažment
Destinačný manažment
Slovné spojenie pochádza z anglickej terminológie Destination Management, kde destination znamená cieľové miesto a manažment riadenie a koordináciu. Východiskom k definovaniu pojmu destinačný manažment je samotný pojem destinácia, ktorá v tomto smere predstavuje cieľovú oblasť v danom geografickom priestore, ktorý môže zahŕňať ľudské sídla, mikroregióny, kraje, v širšom zmysle krajinu či nadnárodné územné celky. Pre tieto oblasti je typická veľká koncentrácia atraktivít cestovného ruchu, rozvinutými službami a ďalšou infraštruktúrou cestovného ruchu, ktorých výsledkom je veľká dlhodobá koncentrácia návštevníkov.
V širšom zmysle môžeme teda chápať destináciu – samotné územie – ako produkt marketingu územia, ktorý je cieľovým objektom marketingových aktivít územnej samosprávy. Pod produktom regiónu chápeme všetko, čo región ponúka svojim obyvateľom, návštevníkom, podnikom a potenciálnym investorom a čo slúži na uspokojovanie ich individuálnych a kolektívnych potrieb.
Riadenie cieľového miesta v sebe zahŕňa tvorbu vhodného prostredia - rozvoj ľudských zdrojov, plánovanie a tvorbu príslušnej infraštruktúry, rozvoj zložiek, ktoré vedú k novým produktom, rozvoj technológii a dodávateľského systému. Riadenie ďalej obsahuje aj systém poskytovania služieb na mieste- konkrétne koordináciu a manažment lokality s cieľom dosiahnuť maximálne uspokojenie potrieb turistov. Taktiež sem patrí rozvoj a riadenie podujatí a atrakcií, školenia a vzdelávania. Nevyhnutnou súčasťou destinačného manažmentu manažmentom je aj marketing, ktorý zabezpečuje propagáciu lokality vrátane tvorby značky a imidžu. Tvorí kampane na posilnenie obchodných príležitostí najmä pre malé a stredné podniky. Zabezpečuje nezávislý a nestranný informačný servis. Úlohou marketingu je aj založenie a prevádzkovanie rezervačného systému, ako aj starostlivosť o zákazníka.
Hlavné funkcie destinačného manažmentu:
Kompletný marketing a komunikačná stratégia destinácie. Tie v sebe zahŕňajú analýzy trhu, vytvorenie profilu destinácie a priebežné monitorovanie vývoja cestovného ruchu na lokálnej, regionálnej a národnej úrovni.
Vytvorenie marketingových opatrení pre oblasti produktov a služieb a tiež pre oblasť návštevníkov.
Vytvorenie vhodného imidžu destinácie, z čoho sa ruka v ruke odvíja efektívne nastavená komunikácia s médiami, tvorba propagačných tlačovín a prezentácii.
Kontinuálna edukácia, ktorú je možné uskutočňovať prostredníctvom workshopov a seminárov.
Poskytovanie osvety obyvateľov vo vzťahu k cestovnému ruchu. V tomto smere je napríklad dôležité aktívne spolupracovať so samosprávou , iniciovať osvetové akcie a podporovať využívanie miestnych zariadení a akcií pre návštevníkov i obyvateľov mesta.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.